Sztuczna Inteligencja (AI) w firmie

Dowiedz się jak AI wykorzystywane jest w codziennych procesach biznesowych

Niezwykle szybki postęp technologiczny i rozwój maszyn mających za zadanie ułatwić człowiekowi pewne czynności wpłynęły na formowanie idei sztucznej inteligencji (AI – ang. artificial intelligence). Obecnie, pod pojęciem sztucznej inteligencji, kryje się zdolność systemu komputerowego (oprogramowania) do wykazywania nowych możliwości, które dotychczas były zarezerwowane jedynie dla człowieka. Są to przede wszystkim: rozumowanie, uczenie się, planowanie czy kreatywność.

Pobierz bezpłatne opracowanie, w którym szeroko opisujemy zastosowanie sztucznej inteligencji  w konkretnych procesach biznesowych oraz przedstawiamy, jak AI razem z systemami ERP pozwala zaoszczędzić czas i zminimalizować koszty w wielu gałęziach biznesu.

Pobierz e-book

Oprogramowanie dla branży kosmetycznej

AI wspiera codzienne
procesy biznesowe

Obecnie obserwujemy intensywny rozwój sztucznej inteligencji, która jest wykorzystywana nie tylko w wąskich zastosowaniach specjalistycznych, ale jest także obecna w naszym codziennym życiu – w oprogramowaniu, którego używamy, w Internecie, w usługach, w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstw.

Ogromnym przełomem w rozwoju sztucznej inteligencji stał się ChatGPT – narzędzie stworzone przez badaczy OpenAI które sprawiło, że globalne zainteresowanie dziedziną AI jest większe niż kiedykolwiek dotąd. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości AI? Z pomocą przychodzą nowoczesne systemy ERP, które z powodzeniem wykorzystują mechanizmy sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i deep learning

Kluczowe w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w systemach klasy ERP jest to, jak elementy/moduły AI mogą wesprzeć przedsiębiorców w codziennych procesach biznesowych. Są to między innymi takie procesy jak: księgowanie, automatyczne zatwierdzanie dokumentów, rozliczanie zamówień, pobieranie informacji o stanach magazynowych czy pobieranie pdf dokumentów. 

Dzięki analizie zanonimizowanych danych w Chmurze Comarch, którą tworzą dziesiątki tysięcy przedsiębiorstw algorytmy sztucznej inteligencji mają doskonałe środowisko do uczenia się i doskonalenia skuteczności działania, szczególnie w zakresie poprawy ergonomii interfejsu.

Infografika przedstawiająca szczegółowo klientów Chmury Comarch

Pobierz naszą broszurę o zastosowaniu sztucznej inteligencji w systemach ERP i dowiedz się:

  • Jak ważne jest zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce i retail?
  • Jakie są korzyści z zastosowania AI w obszarze windykacji?
  • W jaki sposób sztuczna inteligencja wspiera procesy w magazynie i jakie mechanizmy wykorzystują systemy WMS (Warehouse Management System) w zarządzaniu magazynem?
  • Jak ważną rolę w procesie produkcji odgrywa sztuczna inteligencja i w jaki sposób AI może wspierać i optymalizować procesy produkcyjne?
  • Czym jest technologia Visual Search i w jaki sposób ten obszar sztucznej inteligencji jest wykorzystywany w e-commerce?
  • Dlaczego tak ważna jest automatyzacja procesów bezpieczeństwa w firmie i jakie narzędzia AI mogą zadbać o bezpieczeństwo przedsiębiorców?

Pobierz naszą broszurę o zastosowaniu sztucznej inteligencji w systemach ERP

Dowiedz się jak AI
wykorzystywana jest w codziennych
procesach biznesowych

Pobierz e-book
Dowiedz się jak AI wykorzystywana jest w codziennych procesach biznesowych

W jaki sposób sztuczna inteligencja pomaga przedsiębiorstwom?

Kiedy mówimy o sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach, nie sposób nie wspomnieć o robotyzacji (RPA – Robotic Process Automation), która w swoim działaniu wykorzystuje AI. Jeszcze do niedawna robotyzacja kojarzyła się głównie z dużymi organizacjami biznesowymi i określonymi branżami. Obecnie, gdy postęp dzieje się na naszych oczach, roboty software’owe są dostępne już praktycznie dla każdej firmy od początku jej rozwoju. Ma to w zasadzie same zalety, a jedną z nich jest przede wszystkim maksymalne skrócenie realizacji powtarzalnych operacji, które mogą zostać zrealizowane automatycznie, bez ingerencji człowieka (pracownika) na każdym kroku.

W systemach Comarch ERP robotyzacja jest wykorzystywana od lat, znacznie zwiększając komfort pracy i odciążając pracowników od wielu żmudnych zadań. Jak jeszcze AI pomaga przedsiębiorstwom? Przede wszystkim, sztuczna inteligencja pozytywnie wpływa na organizację zadań, uporządkowanie procesów w pracy a co za tym idzie, na jakość świadczonych usług. Doskonałym przykładem jest tutaj wykorzystanie AI w obsłudze klienta, np. za pomocą czatbotów lub wirtualnych asystentów. 

W jaki sposób sztuczna inteligencja pomaga przedsiębiorstwom?

Jakie korzyści przynosi robotyzacja procesów biznesowych?

  • niemal całkowite wyeliminowanie tzw. błędu ludzkiego,
  • odciążenie pracowników od powtarzalnych procesów,
  • wzrost wydajności i efektywności powierzonych robotom zadań,
  • wielozadaniowość i praca 24 godziny na dobę,
  • optymalizacja procesów,
  • redukcja kosztów.

Jakie korzyści przynosi robotyzacja procesów biznesowych?

Rozwój i zastosowanie AI w systemach Comarch ERP

Rozmawiaj z systemem ERP po ludzku

Sztuczna inteligencja wprowadzana w systemach Comarch ma na celu usprawnienie pracy przedsiębiorstw oraz ułatwienie obsługi systemów ERP. Jednym z elementów zdecydowanie wpływających na łatwą komunikację z systemami ERP jest rozwijany w ramach Comarch ChatERP. Jest to mechanizm AI mający na celu komunikację użytkownika systemu za pomocą języka naturalnego. Dzięki odporności na literówki oraz rozumieniu kontekstowemu ChatERP pozwala na swobodną komunikację na poziomie mowy ludzkiej, w celu szybkiego uzyskania danych określonych przez użytkownika systemu.

Funkcjonalność ChatERP to nie tylko szybkie wyświetlanie wyników zadanych pytań – np. wyświetlenie listy firm będących dłużnikami, to również możliwość szybkiego wykonywania zadań w systemie – np. zablokowania w systemie transakcji z największymi dłużnikami. Docelowo narzędzie ma wspierać użytkownika w czasie jego codziennej pracy również poprzez podpowiadanie jakie zdania należy wykonać, wskazywanie zadań, które mogą zostać zautomatyzowane lub wręcz wykonywanie rutynowych czynności automatycznie przez system.  

Docelowo ChatERP zostanie uruchomiony we wszystkich systemach Comarch ERP.

AI w Comarch e-Sklep 

W dobie powszechnych zakupów online również w kanale e-Commerce mechanizmy sztucznej inteligencji mają swoje zastosowanie ułatwiając codzienna pracę sprzedawców internetowych.

W Comarch e-Sklep przygotowaliśmy rozwiązanie wykorzystujące mechanizmy sztucznej inteligencji dla rekomendacji prezentowanych klientom podczas przeglądania oferty sklepu internetowego oraz podczas składania zamówienia.

Rekomendacje produktowe powstały z myślą o zwiększeniu atrakcyjności oferty sklepu oraz zwiększeniu konwersji i średniej wartości koszyka zakupowego. Polegają one na wyświetlaniu klientom propozycji produktowych (towarów podobnych) podczas przeglądania towarów w e-Sklepie. Algorytm analizuje dostępny w e-Sklepie asortyment i na podstawie zgromadzonych informacji, tworzy sugestie odpowiednio dopasowanych towarów.

Rekomendacje zakupowe prezentowane są w koszyku podczas składania zamówienia przez klienta. Pozwalają na wyświetlanie propozycji produktowych, tworzonych na podstawie historii zakupów w sklepie internetowym. Moduł ten oferuje tworzenie spersonalizowanych sugestii produktowych towarów uprzednio zakupionych, poprawiając tym samym doświadczenia zakupowe oraz zwiększając wartość koszyka klienta. Towary kupowane wspólnie, które są do siebie podobne będą proponowane w koszyku zakupowym, podczas realizacji zamówienia.

Wsparcie technologii OCR przez AI

OCR to technologia optycznego rozpoznawania tekstu (z ang. Optical Character Recognition), która znajduje zastosowanie w wielu gałęziach biznesu. Poza samą zmianą obrazu na tekst, najistotniejszym zadaniem dla OCR jest rozpoznanie kluczowych danych biznesowych (np. kontrahenci, kwoty, daty czy numery dokumentów) z zeskanowanych dokumentów. 

W Comarch OCR odbywa się to za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji, które wykonują to zadanie szybko i precyzyjnie, a następnie przenoszą rozpoznane dane do odpowiednich miejsc systemu. Najczęstszym scenariuszem wykorzystania tej technologii jest automatyzacja procesu wprowadzania faktur, który w tym przypadku trwa dosłownie kilka sekund. W systemach Comarch możliwe jest wprowadzanie w ten sposób zarówno dokumentów kosztowych do rejestrów VAT jak i faktur dotyczących pozycji magazynowych. Co ważne, w zakresie magazynu Comarch OCR może być również wykorzystany z poziomu listy przyjęć zewnętrznych, aby przyspieszyć wprowadzanie także tego typu dokumentów.  

Poza samą optymalizacją czasu w zakresie wprowadzania dokumentów,  Comarch OCR pozwala także na uniknięcie przypadkowych błędów, a także zapisuje dokumenty w wersji cyfrowej, dzięki czemu użytkownicy mają stały dostęp do podglądu skanu wprost z systemu. Digitalizacja przy wykorzystaniu technologii OCR w systemach Comarch nie ułatwia wyłącznie dostępu do danych, ale także pozwala na ich łatwiejsze wyszukiwanie. Dzięki przetworzeniu i zachowaniu pełnej treści dokumentów w Repozytorium, niezależnie od ich typu użytkownicy mogą po dowolnej frazie odszukać interesujące ich dokumenty, co jest nieosiągalne w nawet najlepiej zorganizowanym papierowym archiwum.  

Inteligentna automatyzacja windykacji należności

W Comarch ERP już obecnie dostępne są mechanizmy wykorzystujące algorytmy sztucznej inteligencji do skuteczniejszego zarządzania płynnością finansową. Jednym z nich jest możliwość automatycznego wyliczania limitów kredytowych na podstawie algorytmów AI. Korzyści z takiego rozwiązania to przede wszystkim oszczędność czasu i minimalizacja popełnienia błędu. Dodatkowo przy wsparciu sztucznej inteligencji system wyznacza odpowiedni rating dla kontrahenta, który informuje użytkowników jak dużym ryzykiem obarczona jest współpraca z danym podmiotem.

Sam proces windykacji może być już teraz w pełni zautomatyzowany dzięki mechanizmom RPA (z ang. Robotic Process Automation), które mogą automatycznie generować, zatwierdzać i wysyłać wezwania do zapłaty za przeterminowane dokumenty. W takim scenariuszu użytkownik może ograniczyć swoją pracę w tym zakresie do wglądu w zrealizowane przez system działania. Dodatkowo po udanej windykacji system może automatycznie generować dokumenty not odsetkowych, ściągając ten obowiązek z barków pracowników. W przypadku „trudnych” kontrahentów, systemy Comarch ERP pozwalają również na blokowanie sprzedaży czy skierowanie spraw do zewnętrznej windykacji. 

Obszar zarządzania finansami w systemach Comarch ERP został również wyposażony w mechanizm automatycznego wyznaczanie spodziewanego terminu płatności, który pozwala na urealnienie Cash-Flow i skuteczniejsze zarządzanie płynnością finansową firmy. Dzieje się to w tle przy wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji, które analizuję dotychczasowe płatności kontrahentów. W najbliższej przyszłości planujemy udostępnić jeszcze większą ilość funkcjonalności i mechanizmów wykorzystujących AI, m.in. generowanie rekomendacji w zakresie wprowadzania zmian w bieżących regułach windykacji, aby jeszcze skuteczniej odzyskiwać należne środki.

Zastosowanie AI w magazynie – Comarch WMS

Kluczowym narzędziem we wsparciu pracy kierowników i magazynierów jest Comarch WMS, który pomaga lepiej zarządzać przestrzenią i rozmieszczeniem towarów w magazynie wysokiego składowania. Połączenie możliwości sztucznej inteligencji z aplikacją Comarch WMS i systemem Comarch ERP XL dało szereg funkcjonalności, które są z powodzeniem wykorzystywane w wielu przedsiębiorstwach, m.in.:

  • Automatyczna klasyfikacja ABC/XYZ - algorytm sztucznej inteligencji przewiduje przyszłe zapotrzebowanie na dany produkt, a następnie przypisuje mu odpowiednią kategorię. Takie rozwiązanie umożliwia lepszą alokację towarów oraz optymalizację poziomu zapasów. Finalnie przekłada się to na usprawnienie pracy na magazynie i redukcję kosztów.
  • Algorytm AI udostępniony w ramach systemu Comarch WMS analizuje pracę magazynierów oraz historyczne czasy realizacji dokumentów magazynowych. System może również sprawdzać uprawnienia i umiejętności pracowników, np. obsługę wózków widłowych. Na podstawie tych danych algorytm sztucznej inteligencji będzie przewidywać czas realizacji (dyspozycji/dokumentu/zadania) oraz przydzielać pracownikom dyspozycje, przy których ich czas i potencjał zostaną jak najlepiej wykorzystane.

Zastosowanie AI w magazynie – Comarch WMS

Wsparcie procesów produkcyjnych dzięki zastosowaniu AI w systemach ERP

Od wielu lat systemy Comarch ERP są rozwijane w kierunku wsparcia i optymalizacji procesów produkcyjnych. Systemy Comarch ERP XL i Comarch ERP Enterprise wyposażone są w mechanizmy robotyzacji, które wspierają przedsiębiorstwa produkcyjne w codziennych zadaniach. Narzędzia Comarch ERP zapewniają m.in. wsparcie w takich zadaniach jak: automatyczne planowanie i harmonogramowanie produkcji czy automatyczne informowanie o pojawiających się konfliktach w planie produkcji.

System przy pomocy mechanizmów RPA/AI rekomenduje zmiany w technologii na podstawie porównaniu planowanych i rzeczywistych danych o realizacji produkcji. Proces zaopatrzenia również może być wspierany przez systemy Comarch ERP poprzez automatyczne wyliczanie zapotrzebowania na materiały i wyroby. 

Wsparcie procesów produkcyjnych dzięki zastosowaniu AI w systemach ERP

Zbieranie danych z hali produkcyjnej

Połączenie systemów Comarch ERP z platformą Comarch IoT daje jeszcze większe możliwości w zakresie optymalizacji produkcji. Platforma Comarch IoT zbiera dane bezpośrednio z maszyn lub zamontowanych czujników, które mogą być następnie wysyłane do systemu ERP. Za pomocą takiej integracji, przedsiębiorstwa mogą zyskać ogromne korzyści. Wśród nich są:

  • automatyczne przeplanowanie produkcji po zarejestrowaniu przestoju maszyny,
  • automatyczna rejestracja przestoju i awarii maszyny,
  • automatyczna rejestracja wykonania produkcji,
  • automatyczne zaplanowanie zlecenia naprawy po zarejestrowaniu przekroczenia normy kluczowych parametrów maszyny (np. częstotliwość drgań, temperatura).

Integracje z systemami ERP

Optymalizacja procesu zaopatrzenia poprzez wykorzystanie AI/RPA

Systemy Comarch ERP zawierają szereg funkcji, które wspierają działy zakupów przedsiębiorstw w codziennych czynnościach. Wykorzystywane mechanizmy robotyzacji automatyzują i optymalizują proces obliczania zapotrzebowania na towary do sprzedaży lub materiały użytkowane w procesie produkcyjnym.

Użytkownik może skorzystać również z funkcjonalności wyliczania prognozowanego popytu w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji. Wystarczy, że przeprowadzi trening modelu AI, następnie określi zakres czasowy interesującej go prognozy (np. 3 najbliższe tygodnie) i otrzyma szacunek dotyczący koniecznego zatowarowania w poszczególnych tygodniach. Algorytmy sztucznej inteligencji systematycznie się uczą, analizując historyczne transakcje związane z danymi towarami. Pozwala to przedsiębiorstwu wyprzedzić popyt jego Klientów poprzez zamówienie z wyprzedzeniem optymalnej ilości towarów i materiałów.

Mobilny merchandiser a sztuczna inteligencja

Odpowiednia promocja i ekspozycja towarów na półkach sklepowych jest kluczem dla przedsiębiorstw, które oferują swoje produkty do sieci detalicznych. Aby to zapewnić, mobilni merchandiserzy odwiedzają punkty sklepowe i realizują szereg zadań związanych z kontrolą ekspozycji, takich jak: obliczanie facingu, sprawdzanie standów i fiszek reklamowych oraz porównanie z ekspozycją konkurencji. Takie działania są czasochłonne i mogą generować błędy.

Oko merchandisera może zastąpić mechanizm sztucznej inteligencji, który jest dostępny z poziomu urządzenia mobilnego. Jak to działa w praktyce? Merchandiser podchodzi do półki sklepowej i uruchamia aplikację na telefonie. Następnie wykonuje zdjęcia półki, a sztuczna inteligencja rozpoznaje produkty i je zlicza. Merchandiser na końcu procesu otrzymuje gotowy raport obecności towarów, który zawiera spis rozpoznanych produktów wraz z ich facingiem. Czynności, które zajmowały zazwyczaj kilka/kilkanaście minut sztuczna inteligencja pozwala zrealizować w kilkanaście sekund. Co ważne, algorytmy sztucznej inteligencji mają zdolność uczenia się rozpoznawania wcześniej nieznanych produktów

Faktury cykliczne

Wiele firm, w ramach prowadzonej przez siebie działalności generuje faktury dla tego samego odbiorcy, za te same usługi lub towary, w konkretnych, określonych odstępach czasowych. Takie dokumenty nazywamy fakturami cyklicznymi i są one popularne w wielu branżach. 

Zdarza się, że pracownicy nie zdają sobie sprawy, że owa cykliczność wobec danego podmiotu istnieje, a nawet jeżeli mają tego świadomość to często mimo wszystko, tego typu faktury są wystawiane ręcznie, miesiąc po miesiącu. I właśnie w tym obszarze również znalazło się miejsce do skutecznego zastosowania sztucznej inteligencji. 

W Comarch ERP Optima już teraz działają mechanizmy, które same wykrywają regularność przy wystawianiu dokumentów dla danego podmiotu i na tej podstawie sugerują propozycję utworzenia i zastosowania mechanizmu faktur cyklicznych dla danego przypadku. Odpowiada on za regularne i automatyczne tworzenie odpowiednich faktur wraz z możliwością ich automatycznej wysyłki do kontrahenta bez potrzeby ręcznej ingerencji w ten proces czy pamiętania o jego uruchomieniu. W ten sposób przedsiębiorcy oszczędzają czas i unikają pomyłek przy ręcznym wystawianiu faktur każdemu klientowi indywidualnie.

Zobacz, jak AI działa w systemach Comarch ERP

Interesuje Cię zastosowanie sztucznej inteligencji w Twojej firmie? Chcesz usprawnić procesy i zwiększyć oszczędności w przedsiębiorstwie?

Pobierz opracowanie i dowiedz się, jak możesz wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w swoim biznesie. 

Na podstawie tej zgody Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez spółki z grupy Comarch w celu wysyłki newslettera. Możesz wycofać tę zgodę w dowolnym momencie. Pamiętaj, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych sprzed cofnięcia zgody. Prosimy o Twoją zgodę przede wszystkim z uwagi na przepisy o ochronie danych osobowych. Twoja zgoda jest równoznaczna z akceptacją otrzymywania na wskazany adres e-mail zawartych w naszym newsletterze niezamówionych komunikatów marketingu bezpośredniego i korzystania do tego celu z środków porozumiewania się na odległość. Dowiedz się więcej o tym jak spółki z grupy Comarch przetwarzają dane osobowe
Prosimy o tę zgodę z uwagi na przepisy określające warunki wysyłania niezamówionych informacji handlowych i marketingu bezpośredniego pocztą elektroniczną, aby nasi przedstawiciele mogli skontaktować się z Tobą mailowo. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w tym przypadku przez spółki z grupy Comarch na podstawie ich prawnie uzasadnionego interesu. Dowiedz się więcej o tym jak spółki z grupy Comarch przetwarzają dane osobowe.
Prosimy o tę zgodę z uwagi na przepisy określające warunki marketingu bezpośredniego na telefon, aby nasi przedstawiciele mogli skontaktować się z Tobą telefonicznie. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w tym przypadku przez spółki z grupy Comarch na podstawie ich prawnie uzasadnionego interesu. Dowiedz się więcej o tym jak spółki z grupy Comarch przetwarzają dane osobowe.