Comarch ERP XL wspiera rozwój e-commerce w Unitrailer

Nawet największy bagażnik nie pomoże, gdy mamy dużo do przewiezienia, zwłaszcza jeśli są to przedmioty wielkogabarytowe. Dlatego podczas wycieczki turystycznej z rodziną czy przyjaciółmi, remontu albo przeprowadzki niezastąpiona jest przyczepa samochodowa. Przyda się także, gdy chcemy przewieźć łódź na działkę na Mazurach lub zabrać ze sobą motor, quad, czy skuter. O zapotrzebowaniu na tego rodzaju pojazdy świadczy rosnący stale rynek. 

Według PZPM w całym roku 2022 zarejestrowano łącznie 93199 przyczep i naczep wszystkich rodzajów, co powoduje także rosnący popyt na części niezbędne do zachowania ich funkcjonalności podczas dłużej eksploatacji.

Jednym z czołowych na polskim rynku dystrybutorów przyczep bagażowych, lawet samochodowych, przyczep na łodzie, quady, motocykle oraz części i akcesoriów (m.in. kół podporowych, felg, opon, błotników i chlapaczy, zaczepów, przyciągarek, osi i elementów zawieszenia oraz szczęk) jest Unitrailer Sp. z o. o. Chociaż firma istnieje dopiero od kilku lat dynamicznie się rozwija i posiada już ponad 20 sklepów w różnych krajach.

Jednym z najważniejszych celów strategicznych Unitrailer jest rozwój e-commerce i zdobycie pozycji lidera sprzedaży internetowej w Europie w segmencie przyczep samochodowych i akcesoriów do nich. Jest to dobry kierunek rozwoju, ponieważ jak stwierdza raport Santander Bank z 2022 roku e-commerce jest coraz istotniejszym kanałem sprzedaży dla sektora motoryzacyjnego, w tym dystrybutorów części. 

Firmy z sektora aktywne on-line wymieniają wiele pozytywnych efektów rozpoczęcia sprzedaży w Internecie: zwiększenie liczby klientów (45%), poprawa parametrów sprzedaży (62%). Dodatkowo, co czwarta firma zwróciła uwagę na to, że uruchomienie kanału e-commerce ułatwia wejście na rynki zagraniczne. Trudno sobie bowiem wyobrazić skuteczną ekspansję międzynarodową wyłącznie przy wykorzystaniu tradycyjnych form sprzedaży.

Sama platforma e-commerce to za mało

Przed wdrożeniem systemu ERP firma Unitrailer do obsługi sprzedaży internetowej używała jedynie rozwiązania IdoSell (dawniej IAI). Rozwiązanie to obsługiwało co prawda międzynarodowe procesy handlowe, nie zapewniało jednak odpowiednich funkcjonalności księgowych i analitycznych, a także logistycznych i magazynowych, co wobec planowanej ekspansji na nowe rynki w wykorzystaniem kanału online było dużym ograniczeniem. Konieczne stało się zatem wdrożenie zintegrowanego systemu do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, który oferowałby potrzebne funkcjonalności oraz umożliwiał integrację z platformą IdoSell.

Po analizie rozwiązań dostępnych na rynku wybrano oprogramowanie Comarch ERP XL. Jego elastyczna, modułowa konstrukcja, pozwala dowolnie dostosowywać go do indywidualnych i potrzeb każdej firmy. Wdrożeniem zajęła się firma CDN-Partner z Krakowa, autoryzowany Partner Comarch. 

Wdrożenie rozpoczęto od modułu księgowego, następnie poszerzono instalację o dodatkowe moduły (w tym Comarch WMS) oraz zwiększono liczbę stanowisk.

Co zapewniła integracja z platformą e-commerce?

Integracja platformy IdoSell z Comarch ERP zwiększyła znacznie możliwości rozwiązania e-commerce, m.in. poprzez różnego rodzaju automatyzacje procesów, takie jak:

  • automatyczna synchronizacja stanów magazynowych między dwoma systemami: IdoSell otrzymuje aktualizacje dotyczące ilości towarów w magazynie na podstawie dokumentów wystawionych w Comarch ERP XL, dzięki temu klienci zawsze wiedzą czy dany towar jest dostępny; 
  • automatyzacja przesyłek kurierskich: wydruk etykiet kurierskich realizowany jest już na etapie kompletowania zamówienia w Comarch WMS z uwzględnieniem specyfiki kraju, z którego zamówienie przychodzi;
  • automatyzacja obsługi zwrotów w sklepie, które są również odzwierciedlone w magazynie Comarch ERP XL; zwroty pobierane są z IdoSell i w systemie ERP wystawiane są korekty dokumentów wysyłane jako PDF do systemu sprzedażowego;
  • automatyzacja generowania dokumentów sprzedaży zgodnych z przepisami obowiązującymi w danym kraju; zamówienia złożone na platformie e-commerce są pobierane przez Comarch ERP XL, który tworzy na ich podstawie dokumenty sprzedaży w odpowiednim języku i z odpowiednim NIPem (zgłoszonym dla danego kraju);
  • podobnie odbywa się rozliczanie podatku VAT w ramach UE (poprzez generowanie danych do deklaracji VAT w rozbiciu na kraj pochodzenia zamówienia).

Ekspansja na nowe rynki przyspieszyła

Korzyści z wdrożenia są bezsporne. Objęcie wszystkich procesów handlowych, księgowych i magazynowych jednym systemem Comarch ERP XL zwiększyło ich efektywność, pozwoliło także na spójną analizę danych (dzięki modułowi Comarch BI) we wszystkich spółkach. W oparciu o dane zagregowane w ramach całej grupy kapitałowej Unitrailer może teraz podejmować właściwe decyzje biznesowe i prognozować dalszy rozwój przedsiębiorstwa, a także wyłaniać trendy sprzedażowe z rozbiciem na poszczególne rynki. W systemie zebrane są wszystkie dokumenty, co pozwala na szybkie rozliczenia deklaracji VAT we wszystkich krajach Europy.

Korzyści dobitnie pokazują liczby:

  • z 3 dni do 1 dnia skrócił się czas obsługi procesów sprzedażowych,
  • o 30% spadła ilość błędnie spakowanych paczek,
  • o 50% zwiększyła się liczba e-sklepów uruchamianych w kolejnych krajach,
  • dane dotyczące ilości towarów w magazynach są przedstawiane w czasie rzeczywistym, co pozwala na blokowanie zamówień, których nie można
  • zrealizować z powodów braków w magazynie.

Dowiedz się więcej o systemie Comarch ERP XL

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza